2 veckors semester blev 1

Nu är jag hemma igen! Min bror fick lite brådskande ärenden som han var tvungen att åka hem igen och åtgärda så semestern fick bli lite kort – men glad är jag ändå.  Jag hade nog kommit hem som en riktig tjockis pga allt onyttigt jag stoppa i mig om vi hade vart borta två veckor! 🙂
Bilden ovan är från en liten stad som heter Brunnen i Schweiz
Vi började vår tripp med att åka ner till Paris genom Tyskland. Vilken härlig stad! Vi stannade till i Luxembourg på vägen dit och åt lite lunch.  Tog inte några bilder där dock.
Man kan ju lugnt säga att en gps är ett “must have” på bilsemester! Vi hade inte klarat oss utan den!
Den här vyn hade vi en lång bit på väg mot Paris – bara långsträckta vackra fält. Det var svårt att “ta in” hur massivt stort det var. Bara fält efter fält efter fält.
I Paris gjorde vi de vanliga turistgrejerna – typ besökte Notre Dame och Eiffeltornet.
Bilden ovan tog brorsan på mig – ganska hysad tycker jag!
Sen vart det meningen att vi skulle till Nice men det föll sig så att vi valde en lite mindre stad en bit därifrån istället som hette Frejus! Första dagen blev vi lite knäckta när vi vaknade och det va dåligt väder!!!! Vi åkte ner till stranden bara för att hitta huuur mycket människor som helst som lekte o stojja å “sola” på stranden – vi fattade ingenting och gick på en promenad längs hamnen istället. När vi gick där så blev vädret bättre och bättre och snart fanns inte ett moln på himlen. Så var det tydligen varje morgon! Först molningt och sen slog det om!
På kvällen fylldes hela restaurangstråket vid havet med en stor marknad som vi besökte en sväng. Supermysigt.
Efter några dagar av solande så åkte vi vidare till detta tjusiga ställe. Monaco! Det var helt bizarrt att se den otroliga lyxen där. Båtarna i hamnen fick de svenska lyxbåtarna att likna jollar! Bilarna vi mötte på vägen var i mångmiljonsklassen.
Efter Monaco så hade vi siktet inställt på Schweiz men vi hann inte köra så långt så vi landade i Milano. Vår lilla vän gps:en hittade ett superlyxigt hotell till en billig peng så vi stannade där. Portiern var en cool kille som berättade precis vart vi skulle gå för att få uppleva lite “milano style” uteliv. Han gjorde verkligen vår kväll med att visa oss en supercool pubgata med super relaxade människor och en av Milanos bästa glassbarer som var öppet långt in på natten. Folk stod ute på gatan med glassar överallt runtom och bilarna var inparkerade mellan varandra så nästan hela gatan var avspärrad och folken stod å hängde mot dem och var sociala! Superhärlig stämning var det och jag hoppas att jag kommer återvända till Milano nån dag!
Dagen därpå åkte vi då vidare in i Schweiz. Oj oj oj vad vackert där var.
10Jag avslutar med en bild från vår fina Öresundsbro! Kul att vara borta men sååå skönt att vara hemma hos min älskling och Viggo igen.

OBS! De flesta bilderna är tagna med min lilla point and shoot kamera – därav lite sämre kvalitet än vanligt!

4 comments

1. Vadå sämre kvalitet än vanligt? Det hänger ju på fotografen om det blir bra bilder!! Det ser ut som ni haft en superfin resa, trots att den blev kortare än beräknat. Många härliga bilder! Jag hopps du får chans att resa igen (kanske vi ska slå oss ihop?). KRAM!

2. Oj, vad mycket ni hann med på en vecka. Det känns som jag har varit med på er resa, tack för fina bilder och text!
    Kram och välkommen hem till Gôtet!

3. härligt det ser ut… saknar Frankrike när jag ser det där, blir ingen årlig resa dit i år för min del… men min kusin gifter sig nästa år, så då blir det bröllopsplåtning under den Provensaliska solen!